Innowacja pedagogiczna pt. ,,Paluszki w ruch’’ obejmowała cykl zajęć edukacyjnych zaplanowanych od października 2020r. do maja 2021r.. Zajęcia realizowane były według ustalonego harmonogramu – w każdy czwartek. Innowacja była realizowana w czasie pobytu dzieci w przedszkolu i trwały 30 min.. Treści zajęcia były dostosowane do wieku grupy i ich możliwości. Program pt. „Paluszki w ruch” miały na celu rozwijanie motoryki małej i dużej u dzieci z wykorzystaniem nowoczesnych środków plastycznych i elementów metod terapeutycznych. Podstawą tych zajęć było wykorzystanie elementów terapii ręki.
Ewaluacja – wnioski.
Podejmowane działania pozwoliły na osiągnięcie założonych celów. Przeprowadzona ewaluacja, oparta na ankietach dla rodziców oraz arkuszu obserwacji innowacja pedagogiczna pt. ,,Paluszki w ruch’’ wykazała, że:
Dzieci:
– rozwinęły sprawność swoich rąk i palców,
– są bardziej kreatywne,
– znają ciekawe techniki plastyczne,
– usprawniły mięśnie palców, pracę nadgarstka i współpracę palców dłoni,
– rozwinęły zmysł dotyku,
– usprawniły orientacje w schemacie swojego ciała i orientację przestrzenną,
– rozwinęły koncentracje uwagi,
– aktywnie uczestniczyły w zajęciach.
Rodzice:
– wzbogacili wiedzę na temat motoryki małej i dużej:
– wiedzą, co oznacza termin motoryka mała i duża,
– potrafią określić istotę rozwijania motoryki małej i dużej u dzieci,
– chętnie współpracowali z nauczycielem realizującym innowacje,
– dzielili się spostrzeżeniami, wnioskami i wątpliwościami na temat rozwijania motoryki małej i dużej u swoich dzieci.
Nauczyciele :
– pogłębili, poszerzyli i systematyzowali wiedzę w obrębie tematów wynikających z realizacji innowacji.